Rugklachten

Wat zijn rugklachten?

Rugklachten komen bij zeer veel mensen voor. Sommige mensen hebben korte tijd last van hun rug, terwijl anderen chronische rugklachten hebben. De rugpijn kan zeer hevig zijn en is vooral voor ouderen een grote uitdaging. Ook personen die zich via een rolstoel moeten verplaatsen moeten extra aandacht spenderen aan hun rug. Weet dat bij minder dan 10% van de mensen met rugklachten een specifieke oorzaak wordt gevonden. In de overige gevallen blijft deze onduidelijk. Je voelt de pijn meestal in de onderrug. Dit soort klachten kan je voorkomen of verlichten met een aantal hulpmiddelen of therapieën die je helpen een  natuurlijke houding aan te nemen, waardoor je rug minder snel overbelast raakt. 
 

Oorzaak van rugklachten

Bij maar ongeveer 1-5% van de mensen met rugklachten kan een specifieke oorzaak worden gevonden. In de overige gevallen blijft deze onduidelijk, we spreken dan van aspecifieke rugpijn. 

Specifieke rugpijn

In deze categorie vallen rugklachten die veroorzaakt worden door een aantoonbare onderliggende aandoening. Er kan bijvoorbeeld schade zijn aan de wervelkolom (ruggengraat), de zenuwen die langs de wervelkolom lopen of de spieren van de rug. 

Een voorbeeld uit deze categorie is een hernia. Bij een hernia worden de zenuwen die langs de wervelkolom lopen verdrukt door het uitstulpen van een tussenwervelschijf. Wanneer een wervel ingezakt of gebroken is, zoals dat gebeurt bij osteoporose (broze botten), kan dit ook leiden tot rugpijn. Daarnaast kan de ziekte van Bechterew (een vorm van reuma), een tumor of een ontsteking van de wervels en artrose (gewrichtsslijtage) voor rugpijn zorgen. Tot slot kan de pijn ook afkomstig zijn vanuit een orgaan, zoals de alvleesklier, de nieren of de maag.

Aspecifieke rugpijn

Bij verreweg de meeste mensen met rugpijn kan geen duidelijke oorzaak worden gevonden.  We spreken van een aspecifieke rugpijn.  Met name de onderrug is vaak aangedaan, dit wordt ook wel lage rugpijn, lumbago of spit genoemd. Factoren die een rol spelen bij het ontstaan van deze vorm van rugpijn zijn:

  • Verkeerde lichaamshouding.
  • Je rug vaak of lang moeten inspannen.
  • Te snel of op een verkeerde manier tillen.
  • Overgewicht
  • Stress
  • Veel autorijden.
  • Zwangerschap.

 

Symptomen van rugklachten

De symptomen van rugklachten hangen samen met de oorzaak. De pijn kan in de bovenrug zitten en eventueel uitstralen naar je nek of naar je armen. Daarnaast kan de pijn tussen de schouderbladen het ergst zijn of vooral in het midden van de rug zitten. Pijn in de onderrug kan overal tussen je onderste ribben en je stuitje zitten. De pijn kan ook uitstralen naar je zij, billen, bovenbenen, onderbenen en voeten.

Zoals de locatie van de pijn per persoon kan verschillen, zo kan ook de ernst van de pijn enorm variëren, ook weer afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Sommige mensen klagen over een doffe zeurende pijn die langzaam erger wordt, terwijl anderen last hebben van een ondraaglijke pijn waarmee ze haast niet meer kunnen bewegen.

 

Wanneer moet je bij rugpijn contact opnemen met je huisarts?

Houdt de rugpijn langdurig aan en helpt beweging niet? Dan is er misschien toch sprake van specifieke rugpijn, namelijk rugpijn met een aantoonbare medische oorzaak. In dat geval kun je een bezoek brengen aan je huisarts. Hij of zij kan je onderzoeken en vervolgens geruststellen of een doorverwijzing geven naar een specialist.

In sommige gevallen kun je het best gelijk contact opnemen met je huisarts. Bijvoorbeeld wanneer je last krijgt van plasproblemen, uitstralingspijn tot beneden je knie of krachts- of gevoelsverlies in je been. Deze symptomen betekenen vaak dat er sprake is van een specifieke oorzaak van de rugpijn.

Wat kun je zelf doen bij rugpijn?

Vroeger raadde men vaak aan om rust te houden bij rugpijn. Tegenwoordig weet men dat het tegenoverstelde juist beter is. Probeer daarom om ondanks je rugpijn veel te blijven bewegen. Wandelen en zwemmen zijn goede activiteiten om mee in beweging te blijven. Doet het bewegen te veel pijn? Dan kun je alsnog kort bedrust houden, maar als je dit te lang doet verzwakken je spieren en duurt het herstel langer. Daarom is het verstandig om in beweging te blijven.

 

Blijf Actief

Onze naam is onze missie

Jouw gemoedsrust, vrijheid en comfort behouden of terugwinnen via woningaanpassingen, hulpmiddelen en plus services van A tot Z.
blijfactiefteam